Hoppa till innehållet
8.5.2026 | Article

Lag antagen: Tyskland kräver att bilarna ska använda 10 % e-bränslen senast 2040

Den nya lagen om fordonsbränslen skapar en enorm efterfrågan i Tyskland på förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung (RFNBO), det vill säga i praktiken till exempel bränslen som tillverkas av vätgas producerad med vindkraft i Finland. Den förväntas påskynda slutgiltiga investeringsbeslut inom produktionen av förnybar vätgas.

Visa Noronen
Visa Noronen
Kommunikationschef, BotH2nia
Lag antagen: Tyskland kräver att bilarna ska använda 10 % e-bränslen senast 2040
Bilar på gatan i Schöneberg i Berlin. Foto: Visa Noronen

Den tyska förbundsdagen godkände den reviderade direktiven om förnybar energi (RED III) som en del av den nationella genomförandet av ”lagen om utveckling av mål för minskning av växthusgasutsläpp”, vilket stärker den rättsliga grunden för vätgasmarknaden.

I den nu godkända RFNBO-planen fastställs betydligt högre mål än tidigare för transportsektorn när det gäller förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung: deras andel ökar från 0,1 procent år 2026 till 1,2 procent år 2030, 5 procent år 2035 och 10 procent senast år 2040. Lagen innehåller en böter på 120 euro per gigajoule för de bränsleleverantörer som inte uppfyller skyldigheten.